AKTUALNOŚCI

Rozszerzono uprawnienia straży miejskiej w zakresie postępowania mandatowego.Rozszerzono uprawnienia straży miejskiej w zakresie postępowania mandatowego.

W dniu 03 września 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniające rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Projekt nowelizacji ma na celu rozszerzenie kompetencji straży gminnych (miejskich) do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za pospolite wykroczenia, za których popełnienie w obecnym stanie prawnym straże mogą wyłącznie kierować wnioski o ukaranie do sądu. Zmiana ta wynika z potrzeby usprawnienia postępowania w wypadku stwierdzenia wykroczeń, przy których wystarczające jest nałożenie mandatu karnego, co w konsekwencji wpłynie na zmniejszenie ilości spraw kierowanych do sądów grodzkich.

W dniu 03 września 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniające rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Projekt nowelizacji ma na celu rozszerzenie kompetencji straży gminnych (miejskich) do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za pospolite wykroczenia, za których popełnienie w obecnym stanie prawnym straże mogą wyłącznie kierować wnioski o ukaranie do sądu. Zmiana ta wynika z potrzeby usprawnienia postępowania w wypadku stwierdzenia wykroczeń, przy których wystarczające jest nałożenie mandatu karnego, co w konsekwencji wpłynie na zmniejszenie ilości spraw kierowanych do sądów grodzkich.

Katalog wykroczeń za które strażnicy będą mogli nakładać mandaty karne, został poszerzony o ponad 20 pozycji.

Większość zmian dotyczy przepisów związanych z ładem i porządkiem w miejscach publicznych, przepisów ordynacji wyborczych, przepisów porządkowych i ochrony środowiska. Na szczególną uwagę zasługują następujące zmiany.

  1. Do obecnie obowiązującego rozporządzenia dodano wykroczenie z art. 50 Kodeksu Wykroczeń.

    Art. 50. Kto nie opuszcza zbiegowiska publicznego pomimo wezwania właściwego organu, podlega karze aresztu albo grzywny.

    Udział w zbiegowisku publicznym, bez wątpienia narusza zasady zachowania porządku publicznego. Utożsamiane jest także ze swoistym zagrożeniem tego porządku, gdyż niejednokrotnie zbiegowisko utrudnia służbom ratowniczym podejmowanie czynności ratujących zdrowie i mienie. Tym samym umożliwienie funkcjonariuszom straży miejskich prowadzenia postępowania mandatowego w tym zakresie przyczynić się może do szybkiego reagowania na czyny noszące znamiona tegoż wykroczenia.
  2. Kolejno dodano uprawnienie do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego z art. 51 § 2 Kodeksu Wykroczeń.

    Art. 51.
    § 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym,podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Jeżeli czyn określony w § 1 ma charakter chuligański lub sprawca dopuszcza się go, będąc pod wpływem alkoholu, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.


    Wprowadzenie tej zmiany spowoduje znaczne zmniejszenie liczby składanych przez straż wniosków do sądów. Tym samym poprawi skuteczność w egzekwowaniu przepisów prawnych. Jest też uzasadnione doświadczeniami z dotychczasowej praktyki straży, gdzie sprawcy wykroczenia proszą o ukaranie mandatem zamiast kierowania sprawy do sądu. Taka była również propozycja komendantów straży miejskich miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich.
  3. Różnorodność i częstotliwość zdarzeń mających znamiona żebractwa spowodowała, że zjawisko to w odbiorze społecznym postrzegane jest jako uciążliwe i naruszające w sposób rażący porządek publiczny. W związku z powyższym, zarówno funkcjonariusze Policji, jak i strażnicy straży gminnych, realizują programy prewencyjne przeciwdziałające tym patologiom. Problemem jest brak prawnej możliwości stosowania wobec sprawców naruszających wskazane przepisy postępowania mandatowego, tak, jak mogą to czynić funkcjonariusze Policji. Uzupełnienie działań straży o możliwość nakładania mandatów z art. 58 § 1 k.w.

    Art. 58.
    § 1. Kto, mając środki egzystencji lub będąc zdolny do pracy, żebrze w miejscu publicznym, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.

    oraz art. 104 k.w.

    Art. 104. Kto skłania do żebrania małoletniego lub osobę bezradną albo pozostającą w stosunku zależności od niego lub oddaną pod jego opiekę,podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

    jest wysoce pożądane. Z wnioskiem w tej sprawie wystąpili również komendanci straży miejskich miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich.
  4. Praktyka wskazuje, że strażnicy straży gminnych w ramach wykonywania obowiązków służbowych często spotykają się z sytuacjami prowadzenia działalności gospodarczej (np. handlowanie towarem na ulicach) przez osoby, które nie posiadają wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, koncesji, czy zezwolenia.

    Art. 601.
    § 1. Kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku zgłaszania do ewidencji działalności gospodarczej zmian danych objętych wpisem.
    § 3. Kto będąc przedsiębiorcą wprowadza do obrotu towar bez wymaganych oznaczeń, podlega karze grzywny.
    § 4. Kto:
    1) wykonuje bez wymaganych uprawnień zadania przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek.


    Brak narzędzia, jakim niewątpliwie jest postępowanie mandatowe, utrudnia strażnikom szybką i skuteczną reakcję na ujawnione wykroczenia. Propozycje w tym zakresie została również sformułowana przez Prezydenta Miasta Warszawy, a także komendantów straży miejskich miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich.
  5. Funkcjonariusze straży wielokrotnie spotykają się w swoje pracy z przypadkami podawania im nieprawdziwych danych personalnych przez osoby , które chcą w ten sposób uniknąć odpowiedzialności za popełnione wykroczenia . Obecnie w przypadku gdy strażnik ujawni , że ktoś umyślnie wprowadza go w błąd w trakcie ustalania danych niezbędnych do postępowania będzie mógł zastosować postępowanie mandatowe za wykroczenie z Art. 65 k.w.

    Art. 65.
    § 1. Kto umyślnie wprowadza w błąd organ państwowy lub instytucję upoważnioną z mocy ustawy do legitymowania:
    1) co do tożsamości własnej lub innej osoby,
    2) co do swego obywatelstwa, zawodu, miejsca zatrudnienia lub zamieszkania, podlega karze grzywny.


    Osoby starające się utrudnić ujawnienie sprawcy wykroczenia lub postępowanie w takiej sprawie będą mogły się spodziewać szybkiego wymierzenia kary za swoje postępowanie.
  6. Mieszkańcy wielokrotnie kierują do straży miejskiej zgłoszenia dotyczące umyślnie zniszczonych kubłów na śmieci lub zabrudzonych ławek. Obecnie funkcjonariusze straży w przypadku ujawnienia sprawcy musieli kierować sprawę do sądu.

    Art. 143.
    § 1. Kto ze złośliwości lub swawoli utrudnia lub uniemożliwia korzystanie z urządzeń przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności uszkadza lub usuwa przyrząd alarmowy, instalację oświetleniową, zegar, automat, telefon, oznaczenie nazwy miejscowości, ulicy, placu lub nieruchomości, urządzenie służące do utrzymania czystości lub ławkę, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.


    Umożliwienie funkcjonariuszom nakładanie mandatów karnych z Art. 143. § 1 k.w. będzie miało wpływ na zmniejszenie poczucia bezkarności wśród sprawców.
  7. W chwili obecnej straże posiadają prawo do nakładania mandatów za umyślnie uszkodzenie lub usunięcie ogłoszenia, afiszu lub plakatu wystawionego publicznie przez instytucję artystyczną, rozrywkową lub sportową. Zaproponowano przyznanie im również tego prawa w przypadku gdy są to ogłoszenia wystawione publicznie przez instytucję państwową, samorządową albo organizację społeczną. Należy mieć na uwadze, że ogłoszenia, które w wyniku czynu noszącego znamiona wykroczenia mogą być przez sprawcę uszkadzane, czy niszczone często zawierają treści przekazujące istotne z punktu widzenia odbiorcy informacje lokalnych władz samorządowych. Ponieważ straż miejska stoi na straży porządku publicznego na terenie danej gminy, wydaje się za uzasadnione przyznanie jej uprawnień do postępowania mandatowego w przypadku ujawnienia wykroczenia polegającego na niszczeniu ogłoszeń. Należy pamiętać, że tylko szybka reakcja na wykroczenie gwarantuje skuteczność profilaktyki.

Przytoczone powyżej zmiany powinny wpłynąć na skuteczność działań naszej umundurowanej formacji samorządowej zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców naszego miasta.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z przepisami sprawca wykroczenia może odmówić przyjęcia mandatu karnego (Art. 97 § 2 Kodeksu Postępowania w Sprawach o Wykroczenia), a wówczas sprawa zostanie rozstrzygnięta przez Sąd Grodzki.

Na podstawie: http://www.strazmiejska.wroclaw.pl