Straż Miejska w Szczecinie
O NAS
Historia SMHistoria SM
Historia Straży Miejskiej Szczecin
Straż Miejska Szczecin utworzona została Zarządzeniem Nr 15/91
Prezydenta Miasta Szczecina z dnia 21.10.1991 r., ówcześnie jeszcze na podstawie art. 23 §1 Ustawy z dnia 6.04.1990 r. o Policji - w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych. Z dniem 01.10.1993 r. Straż Miejska Szczecin została przekształcona w
jednostkę budżetową Urzędu Miasta Szczecina na mocy Uchwały
Nr XL(558)93
Rady Miejskiej w Szczecinie
z dnia 26.07.1993 r.
Pierwszym Komendantem SM Szczecin, w latach 1991 - 2001, był Władysław Pytko, potem przez dwa lata urząd ten piastował Waldemar Przybylski, a od 2003 roku do chwili obecnej Komendantem Straży Miejskiej Szczecin jest Leon Gajewski.
Początkowo zatrudnionych było 41 osób, które pełniąc służbę patrolową, w ubraniach cywilnych, przemieszczały się po mieście własnymi samochodami. Do 2004 roku, tabor transportowy szczecińskiej straży był bardzo skromny, liczył bowiem 4 samochody marki Polonez i 2 pojazdy marki Fiat 126p.
W latach 1994 - 2002 występowały przeważnie braki nakładów inwestycyjnych. Strażnicy wyposażeni byli w środki przymusu bezpośredniego pożyczanego od Policji, posługiwano się analogowymi urządzeniami radiokomunikacyjnymi.
Komfort pracy strażników poprawił się w roku 2003,
kiedy to zakupiono wyposażenie w postaci środków przymusu
bezpośredniego (kajdanki, pistolety gazowe RMG i pałki wielofunkcyjne). W tym samym roku
doszło do włączenia w struktury Straży Miejskiej Dyżurnego Technicznego
Miasta SM - DTM. Najważniejszym zadaniem Referatu Dyżurnych jest przyjmowanie zgłoszeń od
mieszkańców
i jednostek gospodarczych o wydarzeniach, wykroczeniach,
awariach oraz miejscowych zagrożeniach i natychmiastowe reagowanie
poprzez powiadamianie właściwych służb jak i
jednostek odpowiedzialnych za porządek, bezpieczeństwo i sprawne
działanie systemu organizacji miejskiej. To także odpowiednia
dyslokacja patroli Straży Miejskiej w miejscu zdarzenia.
Przełom nastąpił w roku 2004, kiedy to w inwestycjach pojawiły się radiowozy koncernu Fiat o jednolitym oznakowaniu, co wpłynęło na poprawę tożsamości wizualnej jednostkek Straży Miejskiej Szczecin. W tym roku, w związku z zakupem urządzenia samorejestrującego typu fotoradar, utworzono Referat Ruchu Drogowego (RRD). W strukturach RRD utworzone zostały 4 miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych.
Rok 2005 przyniósł kolejne inwestycje. Zakupiono radiowozy i rowery (zachowując jednolite oznakowanie), co wpłynęło na jeszcze większą
rozpoznawalność Straży wśród społeczności lokalnej. Nabyto i uruchomiono
nowoczesne środki łączności cyfrowej TETRA
z pozycjonowaniem patroli w
czasie rzeczywistym (radiostacje bazowe, przenośne i przewoźne). Oddział
Północ został przeniesiony
z ul. Żupańskiego do nowego lokalu przy ul.
Lenartowicza 20.
W roku 2005, zgodnie z Uchwałą nr XLII/803/05 Rady Miasta Szczecin z dnia 18.07.2005 r. został nadany sztandar Straży Miejskiej Szczecin, jako symbol służby na rzecz mieszkańców miasta Szczecin.
W tym samym roku utworzono Referat Komunikacji Społecznej (RKS),
który zajmuje się inicjowaniem programów profilaktycznych
w celu
zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawisk
kryminogennych, a także propagujący szeroko rozumianą działalność
edukacyjną. Odbywa się to głównie poprzez prowadzenie zajęć w przedszkolach i szkołach o
charakterze profilaktycznym, patrolach terenów placówek oświatowych Szczecina, czy też udziale w różnych festynach dotyczących bezpiecznego zachowania się na drodze.
W 2006 roku nastąpił rozkwit inwestycyjny. Powiększono tabor transportu drogowego poprzez zakup kolejnych radiowozów
i niestosowanego
dotąd w straży środka transportu, jakim są skutery. Pozyskano
lokalizację i otwarto kolejny Oddział interwencyjno - prewencyjny Zachód oraz Referat Wodny - w związku z otrzymaniem od Urzędu Miasta Szczecin
łodzi motorowej z silnikiem zaburtowym. Do zadań Referatu Wodnego należy
patrolowanie akwenów wodnych leżących w obrębie administracyjnym
miasta.
W związku z rozszerzeniem struktur organizacyjnych straży wzrosło
zapotrzebowanie na sprzęt, stąd zakup kolejnych środków łączności
cyfrowej „TETRA” czyli radiotelefonów przenośnych i przewoźnych.
2006 rok to także zakup i instalacja systemu monitoringu w Oddziale Śródmieście. Podjętych zostało wiele prac remontowych
i
modernizacyjnych, jak między innymi pozyskanie pomieszczeń przy ul.
Felczaka i ul. Odrowąża oraz wykonanie ich gruntownego remontu. Również w
tym roku wprowadzono trzyzmianowy system pracy patroli, jak i uzyskano
zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostęp do bazy
PESEL-NET oraz użytkowanie części taboru samochodowego jako pojazdów
uprzywilejowanych.
2007 rok to między innymi zakup kolejnych radiowozów z przeznaczeniem
do zadań interwencyjno - patrolowych oraz jako mobilne centrum dowodzenia
do obsługi imprez masowych i zdarzeń szczególnych. W roku 2007 pozyskano
pomieszczenia przy ul. Struga
o powierzchni prawie 200 m2 i
przeprowadzono remont kapitalny lokalu dla Oddziału Prawobrzeże.
Dzięki zaplanowanym nakładom inwestycyjnym dokonano zakupu zestawu kamer
do rejestracji drobnych wykroczeń m.in. dzikich wysypisk czy aktów
wandalizmu
w miejscach publicznych. Skuteczność przepływu informacji
zwiększyły tablety PC do ewidencjonowania
zdarzeń, komunikacji tekstowej dyżurnych z patrolami. Działanie tabletów
PC opiera się na współpracy z lokalizatorem TETRA. W 2007 roku Straż Miejska wzbogaciła tabor wodny o kolejną łódź: hybrydową, kabinową z
silnikiem stacjonarnym do patrolowania akwenów portowo - morskich.
W tymże roku przeprowadzono cztery nabory do pracy w SM Szczecin na
stanowiska urzędnicze: aplikantów, aplikantów
z przygotowaniem
pedagogicznym, informatycznym i dziennikarskim. W wyniku naboru
zatrudniono w sumie 30 osób, w tym 7 pań
z wykształceniem pedagogicznym
na stanowisko Strażnika Szkolnego, 1 osobę z przygotowaniem
dziennikarskim na stanowisko Rzecznika Prasowego Straży Miejskiej. Pozostałe osoby zostały wcielone do poszczególnych oddziałów interwencyjno - prewencyjnych.