Straż Miejska w Szczecinie
PROFILAKTYKA
PrzedszkolaPrzedszkola
Mały ale Śmiały - Bezpieczny Przedszkolak
program profilaktyczny realizowany w Przedszkolach
Bezpieczeństwo jest tematem zawsze aktualnym. Pojawia się najczęściej w momentach zagrożeń i niebezpieczeństw związanych
z ludzkim zdrowiem lub życiem. Niestety często, kiedy jest już za późno. Pośpiech, całkowite poświęcenie się pracy przez rodziców
w celu zapewnienia bytu sobie i dzieciom, często nie pozwala na myślenie o wychowaniu związanym z bezpieczeństwem. Powodem braku edukacji w tym zakresie bywa także nieświadomość rodziców lub ignorowanie potencjalnych zdarzeń mogących zagrozić ich pociechom. Dlatego uczenie dzieci jak zachowywać się w takich sytuacjach wydaje się być nieodzownym elementem ich edukacji oraz kształtowania odpowiednich postaw i reakcji już w wieku przedszkolnym.
Poniższy program profilaktyki ma na celu wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mającym zapewnić najmłodszym bezpieczeństwo. Adresowany jest do dzieci w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, ich rodziców
i nauczycieli.
Założenia programowe
- Program adresowany jest do dzieci w wieku 3-6 lat, tj. dzieci przedszkolnych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
- Program ma charakter profilaktyczny i edukacyjny zarazem.
- Przygotowanie dzieci do unikania zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z życiem codziennym.
Cele programu
- Kształtowanie bezpiecznych nawyków i zachowań u dzieci.
- Zapoznanie z rolą i funkcją Straży Miejskiej (strażnika miejskiego).
- Nauka rozpoznawania i właściwego reagowania na sytuacje zagrożenia.
- Profilaktyka działań dotyczących bezpieczeństwa w życiu codziennym, związanych z unikaniem i zapobieganiem zachowań ryzykownych.
- Działalność informacyjna i edukacyjna dotycząca zagrożeń i niebezpieczeństw.
- Wdrażanie do bezpiecznych zachowań w domu, w przedszkolu i na podwórku.
- Wyrobienie umiejętności i nawyków niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania.
- Poznanie najbliższej okolicy wokół domu i przedszkola (szkoły) oraz najbezpieczniejszej drogi do i z przedszkola (szkoły).
- Przedstawianie dzieciom możliwych zagrożeń i niebezpieczeństw.
- Uświadamianie w zakresie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
- Kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do innych osób.
- Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań i zachowań.
- Uświadomienie dzieciom, kto może im pomóc w sytuacji zagrożenia.
- Zapoznanie z podstawowymi numerami telefonów alarmowych.
Struktura programu
- Zajęcia realizowane są według określonej tematyki zawartej w programie, oraz wynikającej z potrzeb poszczególnych placówek.
- Zajęcia dostosowane są do wieku i możliwości poszczególnych grup dzieci.
- Realizacja programu odbywa się w trakcie zajęć przedszkolnych (szkolnych).
- Przekazywanie poszczególnych treści wzmacnianie jest poprzez kontynuację działań przez nauczycieli i rodziców.
- Stosowane są metody aktywizujące: inscenizacje, formy warsztatowe, pokazy, scenki sytuacyjne.
Tematy poszczególnych spotkań
- Straż Miejska, kim jesteśmy? - przedstawienie strażnika miejskiego: jego umundurowania, zadań, obowiązków.
- W drodze do przedszkola - podstawy ruchu drogowego:
a) przejście dla pieszych - zasady,
b) sygnalizacja uliczna,
c) zasady bezpieczeństwa. - Jestem w przedszkolu - zasady zachowania bezpieczeństwa:
a) podczas zabaw
b) w budynku (na schodach, w stołówce, łazience)
c) podczas wyjść poza teren placówki. - Nie znam cię - mówię NIE! - jak zachować się w kontaktach z osobami obcymi:
a) sam w domu,
b) na podwórku,
c) w przedszkolu. - Pies i ja - jak postępować w kontaktach ze zwierzętami.
- Z górki na pazurki - bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych:
a) na sankach,
b) na łyżwach. - Lato, lato… - bezpieczne wakacje:
a) nad wodą,
b) w górach,
c) na wsi. - Bezpieczny w domu – zagrożenia związane z:
a) poparzeniami,
b) porażeniem prądem,
c) gazem,
d) ostrymi narzędziami,
e) lekami. - „Eko - przedszkoludek” - ekologia w pigułce oczyma przedszkolaka