AKTUALNOŚCI

Żeby śmieci były tańszeŻeby śmieci były tańsze

alt

Zapowiadana przez prezydenta Szczecina obniżka cen za wywóz śmieci oznacza, że znów trzeba będzie składać deklaracje. Czas: od 1 do 14 stycznia. Piotr Krzystek przedstawił w poniedziałek kilka zmian w gospodarowaniu odpadami.Obniżka cen zapowiadana była już na początku września. Teraz prezydent ma już jednak gotowe odpowiednie projekty uchwał. Radni zajmą się nimi na sesji zaplanowanej na 18 listopada. Jeśli uchwały zostaną przegłosowane, nowe zasady wejdą w życie 1 stycznia 2014.


Co się zmieni?

1. Rachunki spadną o około 10 procent. Segregujący śmieci mieszkańcy domów jednorodzinnych zapłacą nie 57 zł, ale 50 zł miesięcznie. Jeśli nie segregują odpadów, stawka wyniesie 80 zł miesięcznie (obecnie 85 zł). W domach wielorodzinnych, gdzie podstawą wyliczenia rachunku jest ilość zużytej wody, przelicznik za metr sześcienny wody spadnie z 4,35 zł do 4 zł. Jeśli śmieci segregowane nie są, stawka wyniesie 5 zł (obecnie 5,55 zł).


2. Specjalnie potraktowane zostaną osoby samotne, które mieszkają w domach jednorodzinnych (a to także budynki, w których są dwa, trzy lub cztery mieszkania). Takie osoby będą mogły rozliczać się na podstawie ilości zużytej wody. Jest tylko jeden warunek: średnie miesięczne zużycie nie może przekraczać 4 metrów sześciennych (to blokada, by nagle nie zaroiło się od "samotnych" osób). Takie rozwiązanie pozwoli zdecydowanie obniżyć rachunek. Przy miesięcznym zużyciu wody na poziomie 4 metrów, miesięczna opłata za śmieci wyniesie tylko 16 zł.

3. Prezydent potwierdził, że miasto weźmie na siebie odbiór zielonych odpadów. Nie będzie za to dodatkowych opłat. To jeden z najczęstszych postulatów mieszkańców. Oto szczegółowe warunki.

- odpady zielone (trawa, ścięte gałęzie) będą odbierane raz w tygodniu od 2 kwietnia do 30 listopada.

- mieszkańcy domów jednorodzinnych sami muszą sfinansować zakup odpowiedniego pojemnika. Prawdopodobnie dostaną ofertę od firm, które dziś odbierają z ich nieruchomości inne odpady. Szacunkowy koszt pojemnika 120-litrowego to 150 zł (specjalny pojemnik do odpadów zielonych ma otwory umożliwiające przepływ powietrza).

- w przypadku domów wielorodzinnych zarządcy nieruchomości będą mieli prawo do zamówienia pojemników z firmy śmieciowej (za darmo), które staną przed nieruchomością na maksymalnie 48 godzin (czyli na okres "zielonych" porządków). Takie zamówienia są ograniczone do trzech razy w ciągu miesiąca.

4. Gabaryty sprzed nieruchomości wielorodzinnej mają być odbierane dwa razy częściej. Obecne zapisy mówią o 12 odbiorach w ciągu roku (mają więc być 24)

5. Odbiór odpadów selektywnie zebranych sprzed domów wielorodzinnych nie będzie musiał odbywać się raz na tydzień. Jeśli nie będzie takiej potrzeby, pojemniki będą opróżniane rzadziej (ale nie rzadziej niż raz w miesiącu).

Zmiana stawek oznacza dla mieszkańców jeden, poważny minus. Raz jeszcze trzeba będzie złożyć w Urzędzie Miasta deklaracje śmieciowe. - To wymóg ustawowy, nic na to nie możemy poradzić - mówi Piotr Krzystek. Czasu na tę operację będzie bardzo mało i jest to uzależnione od wejścia w życie nowych uchwał. To stanie się dopiero 1 stycznia 2014. Magistrat wyznaczy tylko 14 dni na złożenie nowych deklaracji. Termin upłynie 14 stycznia. A co jeśli ktoś nie zdąży? Według Doroty Brzozowskiej, dyrektor Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych, taki mieszkaniec ma dwa wyjścia: płacić według starej stawki (wtedy na jego koncie w magistracie będzie zbierać się nadpłata) lub nowej. W obu przypadkach urząd wyśle jednak do niego wezwanie do złożenia nowej deklaracji. Termin pierwszej płatności według nowych stawek wypadnie 15 lutego (opłata za styczeń i luty).

Z danych magistratu wynika, że przez ostatnie cztery miesiące (czyli od wejścia w życie rewolucji śmieciowej) firmy zebrały ponad 30 tysięcy ton odpadów zmieszanych i 3,5 tys. ton odpadów posegregowanych. Przy domach stoi 3350 pojemników do segregacji, trwa ustalanie dokładnych lokalizacji kolejnych 1,4 tys. pojemników. - Jest to teraz bardziej czasochłonne, bo miejsca oczywiste na ustawienie pojemników już wyczerpaliśmy - tłumaczy Paweł Adamczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta.

Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin, str.27, z dn.29.10.2013r.