Straż Miejska w Szczecinie
AKTUALNOŚCI
W Unii nie zaszalejeszW Unii nie zaszalejesz
Szykuje się bat na polskich kierowców piratujących na drogach Unii Europejskiej. Będzie łatwiej ich karać, podobnie jak obcokrajowców łamiących prawo na naszych trasach. Dziś wchodzi w życie przepis o wymianie informacji o kierowcach, którzy popełnili przestępstwa na drogach państw Unii. W praktyce chodzi o szybką identyfikację piratów drogowych w innym państwie członkowskim UE niż kraj rejestracji pojazdu. System ma opierać się na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców administrowanym przez ministerstwo spraw wewnętrznych. – Tryb dochodzenia w tym momencie opiera się na skomplikowanym systemie zapytań do policji odpowiedniego kraju – tłumaczy Jakub Dąbrowski z ministerstwa transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. – Jest to uciążliwe, dlatego jest potrzebne ułatwienie. Tym będzie system Eucaris, dzięki któremu wymiana informacji między krajami będzie szybka.
Eucaris to Europejski System Informacyjny o Pojazdach i Prawach Jazdy, do którego oprócz policji, będą mieć dostęp inspektorzt transportu drogowego, celnicy, straż graniczna. Koszt jego uruchomienia szacowany jest na 1.5-3 mln zł. Obcokrajowcy zarejestrowani przez fotoradar szczecińskiej straży miejskiej mogą, póki co, spać spokojnie. Nie są to wbrew obiegowej opinii tylko auta na niemieckich numeracg rejestracyjnych, ale również szwedzkich czy norweskich, ale to marginalne przypadki - mówi Joanna Wojtach, rzecznik straży miejskie. Czekamy na wprowadzenie ustawy w życie.
A jak wyglada to w statystykach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego?- W 2012 roku fotoradary wykonały 1.3 mln zdjęć- mówi Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego nadzoru nad Ruchem Drogowym.- Z tego około 20 procent to pojazdy nalezące do obcokrajowców.
W jakich sytuacjach supersystem będzie wykorzystywany? Obok kierowców przekraczających prędkość, będą to również ci, którzy jeżdżą bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, przewożą dziecko bez fotelika ochronnego, nie stosują się do sygnałów świetlnych lub prowadzą pojazd po użyciu alkoholu. Na celowniku znajdą się też osoby, które korzystają w czasie jazdy z telefonu komórkowego bez zestawu głośnomówiącego. (...) Droga do wdrożenia przepisów w życie jest jeszcze długa. Projekt trafi teraz do Sejmu i Senatu. Jeżeli zostanie przyjęty przez parlament, czeka na podpis prezydenta i opublikowanie w dzienniku ustaw. 14 dni po publikacji wejdzie w życie. (...)
W Polsce zostanie utworzony Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK), którego zadaniem będzie wymiana informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz przekazywanie ich służbom krajowym uprawnionym do korzystania z nich w celu ścigania sprawców przewinień drogowych. Wymiana informacji będzie dotyczyć danych rejestracyjnych pojazdów oraz ich właścicieli lub posiadaczy .
Źródło: Głos Szczeciński, str.1, z dn.07.11.2013r.