AKTUALNOŚCI

Ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi!Ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi!

Temat ten ciągle wzbudza wiele kontrowersji i rodzi wiele niepotrzebnych emocji. Sami zainteresowani (a niezorientowani) mają później pretensje, że nie wiedzieli, nie odbierali korespondencji itd. a nieznajomość prawa szkodzi… Chodzi o procedurę postępowania przy nakładaniu kar porządkowych.

Straż Miejska działając z upoważnienia ustawowego i Prezydenta Miasta Szczecin prowadzi postępowanie wyjaśniające zmierzające do ustalenia okoliczności ujawnienia wykroczenia drogowego. W granicach tych czynności świadkowie wykroczeń mają obowiązek stawienia się na wezwanie we wskazanym miejscu i czasie celem złożenia stosownych zeznań. Za niedopełnienie w/w powinności wzywana osoba może być obciążona karą porządkową.

  1. Karę porządkową nakłada kierownik Referatu Ruchu Drogowego
  2. Kara porządkowa nakładana jest w przypadku niestawienia się świadka na terminowe wezwanie po upływie 30 dni od tego terminu. Terminowe wezwanie do stawienia się w siedzibie Straży Miejskiej w Szczecinie dostarczane jest świadkowi za potwierdzeniem odbioru.
  3. Kara porządkowa nakładana jest w trybie art. 49 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (Na świadka, biegłego, tłumacza lub specjalistę, który bez usprawiedliwienia nie stawił się na wezwanie uprawnionego organu lub bez zezwolenia tego organu samowolnie wydalił się z miejsca czynności przed jej zakończeniem albo bezpodstawnie odmówił złożenia zeznań, wykonania czynności biegłego, tłumacza lub specjalisty, można nałożyć karę porządkową do 250 złotych, a w razie ponownego niezastosowania się do wezwania do 500 złotych.)
  4. Po otrzymaniu kary porządkowej świadek ma prawo w terminie 7 dni od daty otrzymania skierować do Komendanta Straży Miejskiej wniosek o uchylenie nałożonej kary porządkowej. Po bezskutecznym upływie tego terminu kara porządkowa zostaje ściągnięta w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i stanowić będzie dochód budżetu państwa (często spotykamy się bowiem z zarzutem, że dodatkowo nabijamy sobie ”kasę”, a dla nas to żaden dochód, tj. dla gminy, bo trafia to do kasy państwowej, a roboty Straż Miejska ma z tym bardzo dużo. W trosce zatem o mieszkańców apelujemy: nie zapominajmy o grożącej karze porządkowej w w/w przypadkach, to niepotrzebnie dodatkowo nadwyręża kieszeń - przyp. red. rzecznik SM)
  5. Jeżeli świadek w sposób wiarygodny usprawiedliwi swoje niestawiennictwo Komendant SM może podjąć decyzję o uchyleniu nałożonej kary porządkowej.
  6. Jeżeli Komendant uzna, że brak podstaw do uchylenia nałożonej kary porządkowej do świadka wysyłana jest odmowa uchylenia nałożonej porządkowej wraz i informacją, iż świadkowi przysługuje złożenie zażalenia na odmowę uchylenia do sądu, które powinno być wniesione za pośrednictwem podmiotu, który wydał postanowienie o nałożeniu kary porządkowej w terminie zawitym 7 dni od daty doręczenia.
  7. Wraz z nałożoną karą porządkową wysyłane jest kolejne wezwanie do stawienia się na świadka do siedziby Straży Miejskiej w Szczecinie.
  8. Po otrzymaniu potwierdzenia odbioru kolejnego wezwania na świadka w terminie 30 dni nakładana jest II kara porządkowa w wysokości 500 złotych w trybie art. 49 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Nie warto zatem zamykać sobie drogi odwoławczej - jeśli już nałożona jest kara porządkowa, ignorowanie wezwań naprawdę działa na niekorzyść świadka. Najlepiej - jeśli jest to oczywiście możliwe - stawiać się w wyznaczonym terminie w celu złożenia stosownych zeznań.

Jeszcze raz też podkreślam, w żaden sposób Straż Miejska nie zyskuje dodatkowych pieniędzy do budżetu gminy poprzez nakładanie kar porządkowych, bo zgodnie z regulacją art. 51 § 4 ustawy z dn. 24 sierpnia 2001 Kodeks postępowania o wykroczenia kary porządkowe stanowią dochód budżetu państwa. Wierzycielem w przedmiotowej sprawie jest Straż Miejska, organem egzekucyjnym natomiast - naczelnik urzędu skarbowego.

Rzecznik SM Szczecin.