Przejdź do treści

Przedszkola

Mały ale Śmiały - Bezpieczny Przedszkolak program profilaktyczny realizowany w Przedszkolach 

Bezpieczeństwo jest tematem zawsze aktualnym. Pojawia się najczęściej w momentach zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z ludzkim zdrowiem lub życiem. Niestety często, kiedy jest już za późno. Pośpiech, całkowite poświęcenie się pracy przez rodziców w celu zapewnienia bytu sobie i dzieciom, często nie pozwala na myślenie o wychowaniu związanym z bezpieczeństwem. Powodem braku edukacji w tym zakresie bywa także nieświadomość rodziców lub ignorowanie potencjalnych zdarzeń mogących zagrozić ich pociechom. Dlatego uczenie dzieci jak zachowywać się w takich sytuacjach wydaje się być nieodzownym elementem ich edukacji oraz kształtowania odpowiednich postaw i reakcji już w wieku przedszkolnym. 

Poniższy program profilaktyki ma na celu wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mającym zapewnić najmłodszym bezpieczeństwo. Adresowany jest do dzieci w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, ich rodziców i nauczycieli.

Założenia programowe

  • Program adresowany jest do dzieci w wieku 3-6 lat, tj. dzieci przedszkolnych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
  • Program ma charakter profilaktyczny i edukacyjny zarazem.
  • Przygotowanie dzieci do unikania zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z życiem codziennym.

 

Cele programu

  • Kształtowanie bezpiecznych nawyków i zachowań u dzieci.
  • Zapoznanie z rolą i funkcją Straży Miejskiej (strażnika miejskiego).
  • Nauka rozpoznawania i właściwego reagowania na sytuacje zagrożenia.
  • Profilaktyka działań dotyczących bezpieczeństwa w życiu codziennym, związanych z unikaniem i zapobieganiem zachowań ryzykownych.
  • Działalność informacyjna i edukacyjna dotycząca zagrożeń i niebezpieczeństw.
  • Wdrażanie do bezpiecznych zachowań w domu, w przedszkolu i na podwórku.
  • Wyrobienie umiejętności i nawyków niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania.
  • Poznanie najbliższej okolicy wokół domu i przedszkola (szkoły) oraz najbezpieczniejszej drogi do i z przedszkola (szkoły).
  • Przedstawianie dzieciom możliwych zagrożeń i niebezpieczeństw.
  • Uświadamianie w zakresie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
  • Kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do innych osób.
  • Rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań i zachowań.
  • Uświadomienie dzieciom, kto może im pomóc w sytuacji zagrożenia.
  • Zapoznanie z podstawowymi numerami telefonów alarmowych.

 

Struktura programu

  • Zajęcia realizowane są według określonej tematyki zawartej w programie, oraz wynikającej z potrzeb poszczególnych placówek.
  • Zajęcia dostosowane są do wieku i możliwości poszczególnych grup dzieci.
  • Realizacja programu odbywa się w trakcie zajęć przedszkolnych (szkolnych).
  • Przekazywanie poszczególnych treści wzmacniane jest poprzez kontynuację działań przez nauczycieli i rodziców.
  • Stosowane są metody aktywizujące: inscenizacje, formy warsztatowe, pokazy, scenki sytuacyjne.

 

Tematy poszczególnych spotkań

Straż Miejska, kim jesteśmy? - przedstawienie strażnika miejskiego: jego umundurowania, zadań, obowiązków.

W drodze do przedszkola - podstawy ruchu drogowego:

  • przejście dla pieszych - zasady,
  • sygnalizacja uliczna,
  • zasady bezpieczeństwa.


Jestem w przedszkolu - zasady zachowania bezpieczeństwa:

  • podczas zabaw
  • w budynku (na schodach, w stołówce, łazience)
  • podczas wyjść poza teren placówki.


Nie znam cię - mówię NIE! - jak zachować się w kontaktach z osobami obcymi:

  • sam w domu,
  • na podwórku,
  • w przedszkolu.


Pies i ja - jak postępować w kontaktach ze zwierzętami.


Z górki na pazurki - bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych:

  • na sankach,
  • na łyżwach.


Lato, lato… - bezpieczne wakacje:

  • nad wodą,
  • w górach,
  • na wsi.


Bezpieczny w domu – zagrożenia związane z:

  • poparzeniami,
  • porażeniem prądem,
  • gazem,
  • ostrymi narzędziami,
  • lekami.


„Eko - przedszkoludek” - ekologia w pigułce oczyma przedszkolaka